Recenzja wystawy „Powidoki” w Galerii 33


W sobotę 17 czerwca 2017 roku, w Galerii 33 w Ostrowie Wielkopolskim, odbyło się otwarcie wystawy prac Andrzeja Batora i Maksymiliana Majewskiego, zatytułowanej Powidoki.

Maksymilian Majewski: malarstwo 1
Maksymilian Majewski: malarstwo

Obaj panowie są absolwentami Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie studiowali pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego – jednego z najwybitniejszych polskich malarzy artystów. Jest on również twórcą tzw. teorii powidoków, według której malarstwo nie powinno skupiać się na przedmiocie, lecz na jego wrażeniu powstałym po zamknięciu oczu (stąd nazwa). Ma to przykuć uwagę świadomości do istotnych, utrwalonych w oku i pamięci, szczegółów. Tę myśl panowie Bator i Majewski kontynuują w swoich pracach, każdy na swój własny indywidualny sposób.

 

 

Andrzej Bator: malarstwo 2
Andrzej Bator: malarstwo

Obrazy pana Batora przykuwają uwagę przede wszystkim swoją precyzją. Krótkie, dokładnie wymierzone kreski, różniące się kolorem i walorem, ułożone obok siebie składają się na jeden powtarzalny wzór. Autor nie ukrywa zainteresowania światłem i rytmem, które, jak mówi: „występują tak powszechnie, że często są niezauważane a przedstawiane we wszystkich pracach twórców”. Rytm daje się wyczuć się w biciu serca, muzyce, lub w ułożeniu drzew przy drodze, ale też przejawia się w formach chaotycznych, niedostępnych bezpośrednio ludzkim zmysłom.

Maksymilian Majewski: malarstwo 2
Maksymilian Majewski: malarstwo 2

Z kolei pan Majewski skupia się bardziej na walorach przestrzennych. Jego obrazy intrygują kształtem, ostrymi kontrastami kolorów i faktur, a ustawione obok siebie tworzą unikalne kompozycje, tzw. ciągi. Składają się one na serię obrazów połączonych ze sobą relacją kierunku, głębokości, oraz koloru i faktury. Liczba kombinacji jest ogromna, lecz pomimo wrażenia przypadkowości całość tworzy przemyślaną i zwartą formę. Autor wiele wysiłku włożył w wykonanie ram, aby uzyskać zamierzony efekt trójwymiarowości, lecz niestety nie widać tego na płaskich reprodukcjach, co stanowi dodatkowy powód, by obejrzeć obrazy osobiście.

Andrzej Bator: malatsrwo 1
Andrzej Bator: malarstwo 1

Prace obu artystów łączą m.in. geometryczność i abstrakcyjność. Choć, jak każda sztuka, są subiektywne, to w moim odczuciu starają się szukać w rzeczywistości jakości obiektywnych. Owo poszukiwanie realizuje się w geometrii, co przywodzi mi na myśl Kartezjusza, który wyrzekłszy się w swych Medytacjach subiektywności zmysłów, dotarł do atrybutów cechujących wszelkie obiekty fizyczne:  masa, objętość itd. Myślenie o abstrakcji geometrycznej w tych kategoriach wywołuje we mnie chłodne i niepokojące uczucie obcowania z czymś obojętnym i arbitralnym. Myślę, że to dlatego wystawa Powidoki wywołała na mnie tak duże wrażenie. Polecam ją każdemu chętnemu zmierzyć się z trudnym tematem.

Na zakończenie dodam, że przy okazji wystawy odbyła się projekcja filmu Powidoki Andrzeja Wajdy, poświęconego Władysławowi Strzemińskiemu. Gorąco polecam zapoznać się z tym filmem, gdyż jest on pomocny w zrozumieniu malarstwa szkoły Strzemińskiego.

Oceń tekst: 1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Brak ocen)

Loading...

Odpowiedz:

Twój adres email nie będzie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.